dinsdag 7 juni 2016

Waarom Arme Papa zo'n ondankbare lul is (Gastblogje van Schoonma)


Beste Arme Papa, alle mannen die ik ken zijn klootzakken, maar jij spant toch wel de kroon. Geen knip voor de neus ben je waard. Omdat ik zelf zo aardig ben, leg ik het je nog 1x vriendelijk uit.


Ten eerste: respect. Dat heb jij niet. Jij hebt alleen een grote mond. Of ik je nu tot wanhoop drijf of niet, jij hoort niet te schreeuwen. Niet tegen oude mensen in het algemeen, en zeker niet tegen Mij in het Bijzonder.

Hoewel ik zowat elke dag op jouw dochter pas en ik zelf ook best weet dat ik zo kippig ben als Molletje, heb ik het volste recht om met jouw kleine in de wandelwagen voor mij, de meest chaotische kruispunten te trotseren. Inderdaad ja: OOK in een land waarin omhooggevallen Chinezen in overmaatse PC Hoofd tractors denken dat ze nooit hoeven te stoppen voor alles wat kleiner is dan zijzelf.

En als jouw kleine toch wat overkomt, is het uiteraard niet mijn schuld, maar die van jou. De ijzeren schoonma-logica daarachter verzin ik tegen die tijd wel, desnoods ter plekke. Of ik zorg dat ik zo hard huil dat jij mij moet troosten - iets wat ik voor jou nooit zou doen. Nu ja, misschien toch, maar dan alsof. Ster-actrice dat ik ben - tegenover jou althans. Mijn eigen dochter heb ik altijd verboden om actrice te worden.

Ze is daar zelf overigens doodongelukkig van. Maar dat ontken ik gewoon en zeg tegen haar dat het allemaal aan haarzelf ligt. Beproefde tactiek. Werkt altijd. Briljant, al zeg ik het zelf.

Arme Papa, jij bent een man. Mannen weten niks van baby's. Jij denkt wel dat je heel goed bent, met je voorlezen, je naar bed breng producedure, je lange wandelingen ter bevordering van de levenservaring van de kleine, je nieuwe en super-doordachte, super-verantwoorde speelgoed, etc etc etc etc etc etc... maar zeg nou zelf. Het enige dat een kind nodig heeft, is eten, slapen en dat het niet huilt. DE REST IS TOTAAL ONBELANGRIJK. Gaat vanzelf. Hoef je als ouder - en ZEKER als vader - niks aan te doen.

Wanneer een kind slaapt, dat mag het zelf bepalen, om huilen te voorkomen. Eten moet gezond zijn en daarin ben ik onfeilbaar dus je hoeft niet te denken dat een schone pan voor gezond eten belangrijk is ofzo. Gewoon een beetje koud water, effe vegen met de hand, goed zat. En vooral geen afwasmiddel! Dat is vergif!

Ja ik weet dat er af en toe een kakkerlak in de keuken, de kamer en de badkamer rondkruipt. Geen idee hoe dat komt hoor. Niet doordat ik de rijst en de meel en talloze andere dingen heb omgetieft in de keukenkasten hoor. Ook niet doordat ik en mijn dochter altijd van alles schillen boven de vuilnisbak waarbij de helft ernaast belandt en nooit wordt opgeruimd (niet door mij althans).

Vegen is ook totaal onbelangrijk. De kleine kan best door het stof kruipen. Maakt niks uit want dankzij de fijne Pekingse lucht zijn haar longetjes toch al niet meer te redden. Het raam doe ik ook alleen dicht omdat dat van jou zo nodig moet, tijdens smog. Maar anders. Lief van mij he. Jah, zo ben ik nu eenmaal.

China het beste land wat er bestaat. Er is geen land waar het leven beter is. ZEKER Nederland niet. Jij, Nederlander, bent maar een arme sloeber. Je komt naar China voor een baan, je hebt geen auto en je hebt geen huis. Armoedzaaier dat je d'r bent! Jij mag van geluk spreken dat mijn dochter - die zelf nauwelijks werkt - je nog wil!

Jazeker, ARM. Dat ben je. Ik maak me ernstig zorgen over jullie financiele situatie. Geen huis, geen auto... en zoals jij geld uitgeeft gaan die er ook nooit komen. Zal ik eens een goede bezuinigingstip geven? Laat de kraan druppen! Je hebt zo een emmer vol en je spaart minstens 10 eurocent per maand uit!

Oh, en vergeet niet: de nieuwe maand is begonnen, ik krijg nog mijn maandelijkse 150 euro van je.

Nou, dit was het. Ik hoop dat iedereen op je blog nu snapt dat ik geweldig ben, als persoon, als vrouw en als moeder. En dat jij in je handjes mag knijpen met zo'n geweldige schoonmoeder als ik!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten